Tényleg céltalanul kóborlunk ezen a világon? 

Thondup Tulku Rinpocse tanítása

A buddhista filozófia szerint bárcsak tisztán látnánk, hogy minden bajunkat saját ragaszkodásunk okozza.

Minél szorosabban ragadjuk meg Önvalónkat annál nagyobb lesz a kínszenvedésünk tudatlanságunkban.

Amikor egyre jobban ragaszkodunk ezáltal egyre szorosabban kötődünk (magunkhoz, környezetünkhöz, tetteinkhez, céljainkhoz, vágyainkhoz…) és ezzel mozgásba lendítjük szanszára kerekét.

Beindítjuk a szenvedés, saját szenvedésünk körforgását. Bármilyen jól is érezzük magunkat, akkor is úgy érezzük, hogy bármelyik pillanatban lecsaphat ránk a szenvedés!

Ezért gyakran görcsösen ragaszkodunk ahhoz amink van mert félünk, hogy elveszítjük azt.

A buddhista filozófia szerint céltalanul kóborlunk ezen a világon vakon feledve azt a belső erőt, amely megszabadíthat a bennünket szenvedéseinktől.

Elménk folyamatosan gyártja a vágyakat és ellenszenveket. Földi életünk során megbabonázva táncolunk az elvakultság a sóvárgás és a gyűlölet nótájára.

Az elégedetlenség még a boldogság röpke pillanataiban is folyamatosan a nyomunkban lohol.

Olyan az egész mint egy rossz álom és mi mégis amíg valóságosnak hisszük addig a rabjai is maradunk akár életeken át.

Ahhoz, hogy felébredjünk el kell oszlatnunk a felhőket amelyek beárnyékolják tudatunk valódi természetét.



Az Önvaló fogalma:

A buddhizmusban az önvaló fogalma minden mástól független önálló létezőt jelöl a buddhista filozófia egyik fő célja az ilyen önvaló tagadása mind személyes mind tárgyi szinten amely szerint ugyanis a szenvedés fő oka az önvalónk megragadása és el nem engedése.


A Szanszára vagy Szamszára jelentése:

Szankszkrit szó jelentése vándorlás, átvitt értelemben létforgatag, a születés és a halál körforgása.

A buddhizmusban a szanszára a folyamatosan ismétlődő születések és halálok sorozata, amely a közönséges lények Én-hez és tapasztaláshoz való ragaszkodásából és berögzüléseiből fakad.



Thondup Tulku Rinpocse

A tibeti buddhista nyingmapa iskola szakavatott mestere. A tibeti kultúra egészségmegőrző hagyományaiból készített kivonatot a nyugati olvasók számára. Tanításai nem csak a test és a tudat, hanem a szellem egészségéről is szólnak, hiszen mint nyilvánvalóvá teszi a test, tudat, szellem hármasa szétválaszthatatlanul összetartozik.

Amilyen mértékben képesek vagyunk lazítani az Önvaló megragadásának kényszerén (kényszer-Én), annyira el tudjuk engedni a valóságlátásunkat korlátozó és fojtogató kisebb nagyobb személyes ügyeinket.

Ezáltal képesek leszünk feloldódni egy olyan érzésben, ami az önmagunkról és a világegyetemben elfoglalt helyünkről alkotott tágasabb szemléleten nyugszik.


Áldás és békesség legyen veled!

Vélemény, hozzászólás?